Tuesday, February 16, 2010

Kejernihan Hati...



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Segala puji bagi Allah , Tuhan semesta alam, selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad Sallallahu ‘alaihi wasallam, ahli keluarga baginda, seluruh para pengikut baginda yang terus bejuang dalam menegakkan kalimah tauhid, sahabat seperjuangan walau di mana berada, moga kasih dan rahmat Allah sentiasa berpanjangan bersama kita.

Terlalu sukar bagi diri untuk menilai sejauh mana pengharapan atau nilai kecintaan pada agama yang dianuti ini. Islam agama yang terlalu indah seandainya ada kejernihan pada hati dalam beragama. Kenapa perlu sedemikian rupa bagi menjadi seorang muslim yang soleh? terlalu sukarkah agama ini?? adakah ia membebankan jiwa ini?

Kekosongan jiwa daripada nur Tuhan. Pernahkah terfikir kenapa dijadikan kehidupan ini sesuatu yang sukar?? kesukaran ini adalah berpunca dari sukarnya diri untuk bersyukur pada nikmat Tuhan. oh Tuhan!! betapa besarnya nikmat yang selalu di perolehi, tapi tidak disyukuri..adakah diri sering hanya memikirkan kekusutan dari mencari kedaimaian. Jauhnya diri daripada kehidupan beragama.

"Ketahuilah sesungguhnya di dalam tubuh manusia ada segumpal darah, apabila dia baik maka baiklah seluruh tubuhnya, dan apabila dia rosak, maka rosaklah seluruh tubuhnya. Ketahuilah bahwa segumpal darah itu ialah hati." (Muttafaqun `Alaihi, dari Nu`man bin Basyîr).

Ada benarnya, hakikat nur kehidupan itu terlatak pada hati.. hati yang selalu mencari kejernihan dalam kehidupan beragama.

"Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketaqwaan. Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu. Dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya” (Surah Asy-Syams 91: 8-10)."

Adakah benar jauhnya diri dari kehidupan beragama kerana lupanya pada kehidupan akhirat?

“Dan kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau.
Sedangkan akhirat itu, sungguh lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa.
Tidakkah kamu mengerti??”(Surah Al-An’am :32)


“Apakah kamu puas dengan kehidupan dunia sebagai ganti kehidupan akhirat, Pada hal kenikmatan hidup di dunia ini (di bandingkan dengan kehidupan) akhirat Hanyalah sedikit”(Surah At-Taubah:38)


“Barangsiapa mengkehendaki kehidupan sekarang(duniawi) , maka Kami segerakan baginya di (dunia)ini apa yang Kami kehendaki. Kemudian Kami sediakan baginya (di akhirat) neraka jahanam; dia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir.” (Surah Al-Isra’ 17: 18)

Carilah keikhlasan dalam kehidupan beragama kerana hati yang bersih dalam beramal melebihkan kita untuk tidak terpedaya kepada yang fana'.

“Dan barang siapa yang inginkan kehidupan akhirat dan berusaha kearah itu dengan sungguh-sungguh, sedangkan dia beriman, maka mereka itulah orang yang usahanya dibalas dengan baik.” (Surah Al-Isra’ 17: 19)


Nabi Muhammad Sallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda: "Yang sangat aku takuti atas kamu adalah syirik kecil". Sahabat bertanya: "Ya Rasulullah apakah syirik kecil itu." Jawab baginda: "Riya'. Pada hari pembalasan kelak Allah berkata kepada mereka; pergi lah kamu kepada orang-orang yang dahulu kamu beramal kerana mereka di dunia, lihatlah disana kalau-kalau kamu mendapat kebaikkan dari mereka."

Moga kita menjadi hamba Allah yang bernar pada taqwanya, yang hebat dalam tawakalnya, yang banyak dalam syukurnya, yang tidak pernah jemu dalam pengharapannya pada Allah, yang meletakkan kecintaannya pada kehidupan beragama melebihi cinta pada dunia, menjadikan jalan perjuangan itu suatu yang terlalu indah, kerana hijab pandangannya telah terbuka,dari kefana'kan dunia kepada pandangan kekal abadi..akhirat menanti..
Wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment