Sunday, January 24, 2010

Duhai Hati..


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Alhamdulillah, mengucap syukur kepada Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat serta Salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم
Dalam menempuh alam kehidupan yang penuh pancaroba, terkadang tersepak jatuh tersandung, kadang hidung berdarah dek kepanasan perjalanan , kadang mengeluh berpanjangan, kadang teman yang tiada diundang. Semuanya menimbulkan keresahan hati bila mana mengenangkan nasib yang selalu malang ini.
Hati yang gelisah.

Ada diceritakan dalam kisah para sahabat bahawa:
Seorang lelaki berjumpa Ibnu Mas'ud meminta nasihat untuk dijadikan ubat jiwanya yang sedang resah gelisah, fikiran kusut, tiada selera makan dan tidak boleh tidur seperti biasa.

Ibnu Mas'ud menyatakan bahawa untuk mengubatinya ia menasihati agar sahabat tadi melakukan tiga (3) perkara iaitu:
1 . Mengunjungi tempat orang membaca al-Quran. Mendengar baik-baik orang yang membaca al-Quran atau dia sendiri boleh turut serta membacanya.
2. Pergi ke majlis ilmu yang mengingatkan hati kepada Allah, memohon ketenangan jiwa dan ketenteraman fikiran juga kemurnian hati.
3. Minta lah kepada Allah agar diberi hati yang lain, kerana hati yang dimiliki bukan hatinya.

Memiliki hati yang segar,yang sentiasa mengingati akan Tuhan, adalah impian setiap insan yang beriman. bukan mudah untuk ketemuinya dan bukan sesuatu yang terlalau sukar bagi yang ingin menggapainya..

"andai hati bersih, yang sentiasa melihat kepada nur Tuhan, apakah kita telah tergolong dikalangan hamba-Nya yang diterima amalannya? kadang hati keresahan, tertanya-tanya adakah amalan ku selama ini di terima Tuhan? Oh Tuhan, berapa resahnya kehidupan ku ini, yang selalu jauh dari mengingatkan akan diri Mu. akan tetapi, hasrat diriku agar Kau menerima diriku ini sebagai insan soleh selalu ku lirikkan didalam setiap sujudku pada-MU. ampunilah diriku wahai Tuhan, kasihanilah diri wahai Tuhan, tunjukkanlah aku jalan redha-Mu.
mengapa setiap kali diulik keresahan, hatiku ragu untuk memperbanyakkan amalku pada-Mu? keraguan yang aku selalu cuba untuk leraikan. adakah aku jauh dari sudut mengenali-Mu wahai Tuhan.. dimanakah diriku disisi-Mu? terlalu jauh jurang hatiku dengan ma'rifat-Mu..
tika aku mengalunkan setiap sifat2-Mu, adakah aku betul2 taqwa pada-MU? adakah Kau mnerima setiap keluhan hatiku yang penuh kemaksiatan pada-Mu, setiap keluhan yang tiada berpenghujung dalam menghadapi kehidupan dunia yang fana'. daku selalu mengharapkan kebaikan dan kesejahteraan di dunia, tetapi adakah aku selalu untuk memohon petunjuk-MU, agar tenang hatiku di akhirat kelak? Ya Tuhan, terimalah taubat ku ini..
ampunilah daku wahai Tuhan.. sungguh aku tidak berdaya lagi untuk meneruskan perjalanan hidupku ini tanpa hidayah dan petunjuk dari-Mu..tunjukilah aku jalan yang Engkau reDhai. janganlah Engkau palingkan hidayah-Mu setelah Engkau memberi petunjuk padaku..jadikanlah aku hamba-Mu yang bersyukur dan kasihanilah diriku ini wahai Tuhan"

kepada Allah sahajalah kita memohon akan perlindungan dan kesejahteraan. moga Allah sentiasa merahmati dan mengasihi kita, walau apa jua keadaan kita..amin

No comments:

Post a Comment